středa 14. června 2017

Fyzikální čtení #1

O fyzice čtu ráda - různé populárně-naučné knihy, z různých oblastí. Osobně se ale potýkám s tím, že na ně tolik knižních blogerů neupozorňuje (a možná ani nečte), což mi ale přijde jako škoda. Mnohé z nich jsou skutečně zajímavé, nejsou obtížné na čtení a kromě fyziky se dotýkají i jiných oblastí vědy a života. Rozhodla jsem se tedy vytvořit si rubriku, ve které budu krátce představovat knihy o fyzice, které jsem zrovna přečetla. Takové, které zaujmou i nefyzika. :) V prvním díle - krátká, jednoduchá a skvělá kniha o kvantové fyzice; a kniha, která si kromě složitých teorií hraje s filozofií a přivede vás na nejedny zajímavé myšlenky. 

Kvantová teorie nikoho nezabije
Na tuto knihu od Marcuse Chowna jsem narazila na fyzikálně-matematickém soustředění. Toho se, prosím, neděste, protože ji tam někdo četl ve volném čase - podobně jako já Zaklínače v takovém menším čtenářském kroužku. Autor se v ní zabývá aktuální fyzikou - respektive fyzikou, kterou potřebujete znát, abyste se alespoň trochu zorientovali v tom, co se aktuálně dělá (což je ale jinak šíleně široká oblast a poněkud pochybuji, že existuje někdo, kdo absolutně rozumí všemu).
Provede vás i oblastmi, které se normálně vyučují na středních školách - nicméně zcela pochopitelnou formou, bez vzorečků a zbytečných složitostí. Ukáže vám krásy speciální i obecné teorie relativity, krásu kvantové fyziky, kdy částice může existovat na dvou místech zároveň (toto myslím skutečně vážně). Prozradí informace o velkém třesku, který nebyl tak moc třeskavý, jak si můžete myslet.
Hlavní je, že to všechno podává neuvěřitelně srozumitelně a není to zbytečně složité. V porovnání s jinou četbou, například od Hawkinga, je to skutečně lehké. Na druhou stranu, ač kniha obsahuje slovníček pojmů (lehčích i záludnějších), nenaleznete v ní ilustrace, na které jsem v podobných knihách zvyklá (a tím lehce rozmazlená) - pochopíte to ale i tak - a celkově je to vážně čtivé, není to dlouhé a přečtete to skutečně za chvíli. I pokud vám fyzika nic neříká, ale chcete být v obraze, nebo vůbec nechápete, co se vám ta fyzikářka vlastně snaží říct, určitě neprohloupíte, pokud po této knize sáhnete. (A i pokud fyziku zbožňujete a víte, co je co, přečtěte si to. Protože je to skvělé čtení a kvantové fyziky není nikdy dost.)

Velkolepý plán
Možná vám ve škole přišlo divné, že některé poznatky pozorujeme pouze v určitých oblastech - případně i jejich platnost je dost specifická. Najednou se vám jeden svět rozčlení na mikrosvět; na svět, ve kterém se sami normálně pohybujete, a na svět neuvěřitelných objektů, jako jsou hvězdy a planety. K tomu ale i tak máte jen čtyři základní síly - a vám by se hodilo něco, co by jednotlivé teorie popisující různé systémy zapadly do jedné, souhrnné. A to je skutečně Velkolepý plán.
Knihu, kterou společně napsali Stephen Hawking a Leonard Mlodinow, vypráví o hledání teorie všeho. (Tak se mimochodem jmenuje i film vyprávějící o životě Stephena Hawkinga, který můžu jen a jen doporučit.) Potýká se s nejnovějšími teoriemi - ale také přemýšlí.
Není to čistá fyzika, je v tom skryto dost filozofie a přiznávám se, že mě to přimělo litovat, že jsem filozofii ve škole příliš nevnímala. Autoři sice popisují něco, co je skutečně moderní, pokrokové, ale i tak se vrací k minulosti. Přemýšlejí o fyzice, jejích zákonech, ale i o světě, ve kterém žijeme. Ukazují, že odpovědi se někdy ani dočkat nemusíme - třebaže bychom tím odkryli nejedno tajemství - a i tak nám to přinese nejednu užitečnou věc.
V porovnání s předchozí knihou se jedná o složitější čtení - i fyzika je zde vysvětlena srozumitelně, ale celkově se pohybují v takových rovinách, že vám do hlavy nasají nejednoho brouka. Osobně to nepovažuji za špatnou věc - přivedou vás k zajímavému přemýšlení. O tom, jak funguje celý náš svět, aniž bychom si to přímo uvědomovali (tedy pokud nejste ten typ lidí, co někde vidí duhu a řekne si: "Hele, disperze světla."). Není to něco, u čeho si odpočinete - je to něco, co vám toho vážně dost předá a přivede na zajímavé myšlenky. Na něco, o čem jste třeba sami ani nepřemýšleli.
Kromě toho je kniha skutečně krásně zpracovaná - plná fotografií, ilustrací a kreslených vtipů. A něco takového je vždy radost číst. 

Četli jste některou z nich? Nebo máte nějaké jiné oblíbené? Za tipy a názory budu jen a jen ráda. :)

PS: Nově má můj blog i vlastní stránku na Facebooku. Za každý like budu ráda. :)

6 komentářů:

  1. Já osobně jsem spíš nadšený historik a češtinář než fyzikální znalec - hodně věcem nerozumím, i když se snažím, přesto mi připadají fascinující. Kvantovou teorii, co nikoho nezabije, jsem četla a moc se mi líbila. Od Hawkinga se chystám na Stručnou historii času, prý je jednodušší. :)

    Ale co ti doporučím, bo to zbožňuju a miluju, je... Flatland, v češtině vyšel pod názvy Plochozemě i Plochozemí (Plochozemí je autorem opravené vydání, volila bych to). Jestli máš ráda fyziku, Flatlandem neprohloupíš. Jsem zvědavá na tvůj názor pak (neznám moc lidí, co by do toho šli). Klidně mi napiš na Facebook blogu BO KNIHA. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Joooo a ještě Co kdyby? od Randalla Munroea! Šíleně boží věc!

      Vymazat
    2. Stručná historie času je taky fajn - a je jednoduchá (nevím, jestli jednodušší, Velkolepý plán se zabývá něčím trochu jiným). :)
      Díky moc za tipy! Plochozemí vypadá dost dobře a Co kdyby? taky - navíc se to jeví dost zábavně, což mám taky ráda. :) Určitě pak dám vědět! :)

      Vymazat
  2. Musím se přiznat, že i když fyzice ani za mák nerozumím, přijde mi zajímavá. Mám ráda věci v praxi. (Platí to i o jiných přírodních vědách, třeba dneska jsem si na cvíčkách o bižuli vypitvala karase a bavilo mě to mnohem víc než učení se z učebnice) I o historii ráda čtu trochu populárně naučné knížky. Možná se tvých tipů jednou opravdu chytím, už proto, že ty věci jsou zajímavé a asi i důležité k vědění a já nechci být pořád takový humanitní ignorant. :D

    Pěkný nápad, zařídit takovou rubriku. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My na bižuli nepitvali - možná je to dobře - ale záviděla jsem třídě, do které jsem později přešla, že oni dřív pitvali kapra. Protože to se vážně hodí, i když mamka bere na Vánoce kapra, co má vnitřnosti zvlášť, pořád je to trochu věda. :D
      Klidně půjčím! :) Já se nechci být technický ignorant, takže se chystám na Sofiin svět, který mi byl doporučen na filozofii. Prostě přehled se hodí všude. :)

      Vymazat