neděle 9. července 2017

Jak to vypadá u mě v knihovně

Už delší dobu jsem chtěla sepsat článek - nebo spíše fotočlánek - o tom, jak to vypadá u mě v knihovně. Tak trochu se i pochlubit tím, co se mi v policích nastřádalo, protože upřímně, není to tak dávno, co jsem žádnou knihovnu neměla.
Svůj vlastní pokoj mám totiž až od třetího ročníku na střední - respektive, prázdnin před ním. Přestupovala jsem na jinou školu, což znamenalo, že budu vstávat v pět hodin ráno, a rodiče uznali, že je trochu nesmysl mít pokoj s mou mladší sestrou. Která navíc na rozdíl ode mě o víkendech spí do dvanácti, zatímco já vstávám v sedm. Místo bylo a já dostala svůj pokoj - a s ním i dost místa na knihy, které se mi předtím tísnily ve skříni a v jedné poličce nad postelí, u které jsem se už obávala, že mi jednou v noci spadne na hlavu.

A dnes? Nu, k osmnáctinám jsem dostala novou knihovnu, protože jsem potřebovala víc a víc místa. Naštěstí teď žádné problémy s místem nemám - jak sami uvidíte - a kdyby něco, stále dokážu knihy přerovnat, abych jich tam dostala více (hach, za jak dlouho to budu muset udělat?).

Zpátky ke stěhování - i když to není tak dávno, zdá se mi to jako celá věčnost. Ta doba, kdy jsem chodila na jiný gympl, kdy jsem měla pokoj se sestrou, kdy jsem byla ze školy věčně zdeptaná... No, konec vzpomínkového okénka. Rozhodně, nedostala jsem nový nábytek, spíše jsme se s mamkou pustily do toho, abychom trochu upravily stávající nábytek v místnosti - starou obývací stěnu z bytelného dřeva, u které jsme tušily, že by ji táta jen nerad vyhazoval. Což mimo jiné znamenalo, že jsem si mohla splnit svůj dávný sen a mít fialovo-bílý nábytek! A také strašně moc místa, upřímně.

(Nejsem fanouškem obřích fotek v článcích. Pokud se chcete podívat na nějakou blíže, klikněte na ní.)

Všude mám knihy. Ale to se prostě občas stává. Když jste knihomol. Navíc na tom nejsem tak hrozně jako moje mamka. Ta sice tolik nečte, ale knih má mnohem, mnohem více. 

Horní poličku zabírají anglické knihy, především pak Harry Potter. A Doctor Who. A také jsou tam dvě knihy české (Marťan a Jonathan Strange a pan Norrell), protože je mám současně i v angličtině - přičemž obě jsem zatím četla jen v češtině, ale snad to brzy napravím. Dolní poličku pak také zabírá Potter - tentokrát v češtině v mém nesourodém vydání, které jsem postupně sbírala po antikvariátech. Pak také jedna parodie na Pottera, Hobit, Hořká setba, co čeká na vydání třetího dílu, dvě knížky od Gaimana - obě boží; potom Lhář, což je skvělá série s Lokim, Hunger Games, krátká knížka od George R.R. Martina a dva díly Kronik Královraha, kde nutně také potřebuji třetí díl. 

Prostřední část mé knihovny, kdy je pěkně vidět, že jsem prcek - a proto jsou v té horní polici knihy, které jsem buď ještě nečetla, ale nespěchám na ně, nebo četla, ale příliš mě nezaujaly. (Nebo jsou moc vysoké, to je případ Sherlocka.) Také je tam pár kousků, které jsem někde zadarmo získala, ať jako doplněk na Světě knihy či z tomboly na plese. (A prostě se k tomu nedohrabala.) Mimochodem, Reportáž psaná na oprátce má sice skvělý název, ale je strašná. (Aneb když to čtete a nevíte, že autorem je zanícený komunista. Dobře, poznala jsem to tak na druhé stránce.
Další polička je plná fantasy a sci-fi - pár knih z edice Pevnost, Kroniky Hagena von Stein, které jsem zatím nedočetla, neboť mě druhý díl příliš neoslovil. A Noční běžci, milá fantasy série, kterou vřele doporučím. 

Třetí polička je už oblíbenější. Už je tady zas je skvělá kniha. Jako zabít ptáčka mě příliš nezaujalo a na Bratři Karamazovi se teprve chystám. Pak tam sídlí Mlčení jehňátek, Wolfe Brothers od Zusaka - třetí díl chybí, i když vyšel, ale chystám se na něj! Pak Zibura, detektivky od Rowlingové a dvojjazyčný Sherlock Holmes. A Kafe v pět, sbírka povídek, kterou jsem i s věnováním obdržela od Yim, co tam má i svojí povídku. 

Gramofon jsem podědila po babičce. A desky taky, i když tohle je jen malý výběr z toho, co doma máme. Vážně, máme toho hromadu - já si vybrala jen to, co se mi líbí a co si občas poslechnu. 

Na závěr trochu YA. Stmívání, na které jsem kdysi šíleně ujížděla (ale začala díky němu psát fanfikce), Half Bad, což není špatné, Inkarceron, který mě kdysi dost chytl, Selekce, co se mi vůbec nelíbila, ale líbila se sestře, co jinak nečte. Fangirl mě hodně bavila a Anna krví oděná také. Obecně YA až tak nemusím - občas se najde výjimka, ale nevyhledávám to. A třeba u fantasy YA se dvakrát rozmýšlím, jestli si to přečtu - i když je pravda, že fantasy takto označené, co vychází u Hosta, mě baví. 

Z první fotky jste si možná všimli, že u gramofonu mám zastrčené Milénium. To jsem ještě neměla novou knihovnu a neměla kam jinam ho strčit, a pak už tam takhle zůstalo. Zatím jsem četla jen první dva díly, na třetí se chystám, protože je to vážně fajn. Ale na čtvrtý už ne, neboť upřímně nemám ráda, když série dopisuje někdo jiný. 

Tohle je tolik opěvovaná nová knihovna. (I když ji mám už přes rok, ale asi jí to zůstane.) V horní poličce se nachází převážně klasika - většinou starší výtisky, buď z rodinné knihovny nebo porůznu z antikvariátů. A úplně vpravo pak mám svoji soukromou sbírku Shakespeara

Další dvě poličky jsou hodně sériové. Tak třeba kompletní Zaklínač. Pak fantasy od Hostu - Kostičas, Stín krkavce, Havraní kruhy, Jiskra v popelu. Na podzim budu řešit problém, neboť v těchto sériích vyjdou tři nové knihy. Budu je muset někam přestěhovat, co se dá dělat. Trochu níže je pak Píseň ledu a ohně - všech pět dílů, co zatím vyšlo. Vypadají skvěle, jen jsem trochu smutná z toho, že až vyjde šestý, bude vypadat jinak. Proč. Pak je tam Stopařův průvodce - ne komplet, postupně sbírám to nové ilustrované vydání (které je neskutečně boží). Pak první díl Metra a Démon z East Endu, zajímavé české fantasy. 

Na poslední knižní poličce pak mám jednak omalovánky a kuchařky, pak obal na knihu, co jsem dostala od sestry k Vánocům, a pak odborné knihy. Trochu populárně-naučné četby, ale i první díl Feynmanových přednášek. Všechny tři díly máme dohromady s přítelem, zbylé dva má ale aktuálně on - a stejně je na podzim všechny tři přestěhujeme na kolej, protože se z nich dobře učí. Pak tam mám taky jaderňácký časopis Corpus Omne (bohužel bez posledního dílu) a různé brožury, které jsem různě sesbírala. Různé letáky, sborník z konference, přednášky z Jaderné maturity - takové ty věci, které se mohou jednou hodit a jsou nanejvýš zajímavé. 
Závěrem deka na čtení (je skvělá, jen po ní občas kloužu) a kytičkový obal na noťas. Ten mám od mamky, respektive, máme ho tak na půl - navíc jsem si už pořídila batoh, do kterého se mi vejde i noťas, tak nemusím tahat druhou brašnu. 

I když je tenhle článek šíleně dlouhý (kecám a mám velké fotky), i tak mám pocit, že těch knížek mám pořád málo. Na druhou stranu, až se budu stěhovat od rodičů, budu toho mít alespoň méně na tahání - a pak si můžu udělat obří knihovnu, že? (Aneb můj sen mít knihovnu jako celý pokoj, kdo by to nebral?)

Rádi se kocháte cizími knihovničkami? Nebo se chlubíte i sami? A máte knihy nějak zajímavě seřazené, nebo se řídíte heslem - série k sobě a ať se to tam vejde a vypadá to hezky? :)

28 komentářů:

  1. Sestro! :D Ježiš, jak je možný, že jsme se nepoznaly dřív? :D I já ujížděla na Stmívání. Pak jsem to ale svěřila sestře a ta to někam prodala nebo co, takže ty knížky už nemám. Ale měla jsem tahle vydání a bylo to docela bezva, několikrát jsem to četla a byla v kině na posledním díle a úplně se u toho hroutila a.. never mind. :D

    A souhlasím taky s tím plánem mít vlastní knihovnu coby místnost. Už jsem domluvená s Modrým - já budu mít velkou knihovnu, on hernu. Já budu spravovat knížky, on techniku. Nebude to u vás taky tak? Nechcete si postavit dvojdomek? :D :D

    Občas přemýšlím, že si knížky seřadím podle barev, ostatně mám třeba poličku černých knih a bílých knih a pak Filmovou řadu, ale to se nepočítá. :D A určitě jednou budu mít knihovnu HARRY POTTER, v níž budou všemožná vydání ve všemožných jazycích a všechny ty drobnůstky a blbůstky, které si pořídím. ♥

    Měj se krásně, nějak mě tvůj článek nabil. Máš to tak strašně krásný!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to taky nechápu! Jako jak je to možný. :D Já byla snad i na třetím? Ale nejsem si jistá. Na posledním jsem byla určitě.

      Díky Merlin, že R. souhlasí s mojí knihovnou a nevznesl požadavky na hernu. :D R. vůbec taky rád čte, takže mu to nijak nevadí. :3

      Tu Filmovou řadu ti závidím! Vidíš, já jsem magor, když chci Pottera ve třetím jazyku. Prý ho už mám dvakrát, proč ho chci ještě v němčině (pfff :D).

      Děkuji moc! :3

      Vymazat
    2. Eh, já ho chci minimálně v němčině a italštině. Pak se uvidí, co se rozhodnu učit se za jazyk. :D

      Modrý je naštěstí taky knihomil, ostatně jinak bychom si asi nerozuměli tak dobře, ale spravovat knihovnu je prostě moje parketa, stejně jako kuchyň nebo zahradu nebo tak něco. :D Protože strašně ráda rovnám knížky, čuchám k nim, listuju jima a tak.. :D :D

      Vymazat
    3. Já v němčině, a pak asi v ruštině. Mimochodem, R. přiznal, že možná umím líp rusky než on, přičemž já se učím na duolingu a on má za sebou první semestr. I když tedy - absolutně neovládám ruský přízvuk a s azbukou mám občas problémy, protože ji duolingo nijak systematicky neučí (na rozdíl od normální výuky :D).

      To já taky! Já jsem spíš ráda, že u nás nepadl návrh na hernu. (A o zahradu se taky stará R., já maximálně sbírám všechno možné. Ale je pravda, že jsem si říkala, že bych si mohla pořídit kytku, tak mě to třeba chytne.)

      Vymazat
  2. Ahoj.
    Moc se mi líbí barva tvé knihovny. Knížky máš také moc hezké. Já na podobném článku také pracuji. Teoreticky by mohl být už zítra u mě na blogu Medvědí oáza. Na svých stránkách jsem o tom už informovala.
    Hezký den ti přeji a super prázdniny :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc! To se těším, ráda se podívám. :)

      Vymazat
  3. Máš krásnu knihovničku... aj ja dáku strašne chcem, ale po prvé by sa mi do izby nevrpratala a o rok aj tak odchádzam niekam na vysokú... takže asi zostanem pri mojich poličkách :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já odcházím na vysokou už teď, ale jaksi jsem měla už problém s místem (a s tím, že jsem netušila, co k narozkám, když si jinak přeju knihy - ale kam bych je pak dala, že). Díky za komentář! :)

      Vymazat
  4. Ty knihy Doctora who jsou úžasné! :) <3 moc pěkná sbírka! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc! Já je mám hodně ráda, jsou to takové milé jednohubky a ještě si na nich procvičím angličtinu (protože český překlad mě vážně nezaujal).

      Vymazat
    2. Já mám nejraději devátého a desátého doktora, takže bych si je musela v AJ přečíst tak jako tak, jelikož v češtině vůbec nevyšly :D ale už se nemůžu dočkat, až si je přečtu! :)

      Vymazat
    3. Ty mám taky ráda - ale k tomu i 12. Což mi připomíná, že bych vážně měla pokročit se svým sledováním klasického Doctora, v poslední době jsem spíš koukala na Stargate. :D

      Vymazat
    4. Ty klasické série jsem ještě ani neviděla :D musím se trochu polepšit :)

      Vymazat
  5. Tenhle typ článků mám ráda, ráda se kochám knihovnami ostatních :-) Máš ji moc pěknou. Někdy budu muset taky nafotit podobný článek :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se právě taky ráda kochám, tak jsem se naopak zkusila pochlubit. :) Díky moc a doufám, že zveřejníš tu svojí, také se ráda pokochám!

      Vymazat
  6. Moc pěkný článek a hlavně krásná knihovnička :) Je radost se koukat, jaké v ní máš samé parádní kousky, jeden lepší než druhý :) A je i pěkně uspořádaná, na rozdíl od té mé :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc! :) Jsem ráda, že se líbí. Uspořádaná? Občas to skutečně je alá hlavně ať se to nějak vejde, ale snažím se. :)

      Vymazat
  7. Už se budu muset dokopat k publikování svého článku na toto téma :) Tvá knihovna je opravdu nádherná a baví mě, že přestože fialovou moc nemusím, v Tvém provedení a uspořádání se mi moc líbí. Všechno to pěkně ladí a moc krásně se na to kouká. Do knihoven dalších čtenářů nahlížím moc ráda, takže jsi mi tímto článkem udělala radost :) Měj se krásně!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za komentář! Já také ráda koukám, tak snad brzy nakouknu i k tobě. :) Já jsem právě do fialové magor - i když je pravda, že jsem o ni musela trochu válčit, podle mamky ji mají v oblibě schizofrenici. :D Ale já se tak cítím příjemně, mám to nakombinované s bílou a šedou, takže je to pro mě šíleně útulné. O:)

      Vymazat
  8. Veľmi dobrý článok, ten reálny príbeh sa mi k tomu neskutočne páči :)) :D Máš to pekne zrovnané a pekné kúsky. :)

    OdpovědětVymazat
  9. tvoja fialovo-biela knižnica je nádherná! dokonalá kombinácia. obsah tvojej knižnice sa mi veľmi páči, pretože je rozmanitý, každý by si v nej niečo našiel a to sa často nevidí. ...ja mám knihy zoradené abecedne podľa mien autorov. detské knihy zatiaľ zoradené nemám, lebo stále pribúdajú ďalšie a pracujem s nimi (články), takže nemá zmysel ich zatiaľ zoraďovať. no evidujem si všetky knihy, ktoré mám, aby som mala prehľad.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :) Já čtu hodně různých věcí - někdy jen ze zvědavosti, ale většinou se mi líbí. Sice říkám, že můj oblíbený žánr je fantasy, ale stejně čtu všechno možné. :)
      To zní dobře - já bych na abecední řazení asi neměla moc nervy (ne do všech poliček se mi všechny knížky vejdou). :)

      Vymazat
  10. Krásná knihovna a krásné knížky. Doctora WHO bych si taky nechala líbit. ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! :) Přeji, ať máš brzy taky svou sbírečku!

      Vymazat
    2. Juu tak too je hoodne hezky. Ja mám ted novou knihovnu tak me ceka úklid a prerovnavanii

      Vymazat
  11. Náhodou máš hezkou knihovnu a knížek málo není. Mám jich asi tak nějak podobně, možná méně. Já se ráda kochám cizími knihovničkami a zajímá mě, jak mají knihy rozdělené. Já je mám spíše podle žánru a hardbecky a paperbacky mám odděleně :) Možná také jednou nafotím tu svou, ale já ji docela často přerovnávám :D

    OdpovědětVymazat