pátek 28. července 2017

Měsíční čtení #Červenec

Tenhle článek zveřejňuji - a vlastně i píši - s předstihem. Pravda, zrovna u měsíčního čtení, u kterého se stává, že někde čtete v červnu o dubnu, je to trochu neobvyklé, ale v sobotu na dva týdny odjíždím. Vydám se na soustředění (matika, fyzika a hodně běhacích her), takže tady na blogu bude trochu mrtvo. Číst nejspíš budu, loni jsme si tam utvořili takový čtenářský kroužek - tak velký, že nám na chodbě už došla křesla, a tak někdo seděl na schodech, nebo si něco přitáhl z pokoje. Uvidím, jak na tom budu, ale upřímně, vidím to jen na čtečku - takže něco cizojazyčného, potom Zeměplocha a možná nějaká klasika. Vlastně vzhledem k tomu, jak dlouho mi bude trvat se tam dostat (cesta tři a půl hodiny), tak něco přečtu možná i na cestě - takže to technicky spadá do července, ale upřímně, pro jednu knížku se najde dost místa v tomhle článku i příští měsíc. 

Jako tradičně začnu Zeměplochou - protože jsem tento měsíc nijak moc necestovala (kdy tuhle sérii čtu nejvíc), přečetla jsem jenom jeden díl - Nohy z jílu. Městská hlídka mě vážně baví a tohle byla skvělá něco-jako-fantasy-detektivka. Řešíte několik problémů naráz, zdánlivě nesouvislé případy, do toho tam máte Karotku a vlkodlačici a trpaslíky a golemy. K tomu skvělý humor - typický Pratchett.

Na můj vkus jsem tento měsíc napsala docela dost recenzí, a tak jsem už některé z knih, které jsem přečetla, přiblížila v samostatných článcích. Nejprve takovou Plíseň, pokračování skvělé série, u kterého jsem nejdříve byla lehce vyděšená (= nečtěte recenze na to, na co se sami těšíte), ale ukázalo se, že to bylo zbytečné. Líbilo se mi to a potřebuji třetí díl - a kupodivu nebudu čekat až tak dlouho!

Další na řadě byl Kosmonaut z Čech, kterého už nějakou dobu všichni vychvalují. Možná jsem u něj měla být trochu víc skeptická, protože i když to bylo dobré, jednalo se o něco úplně jiného, než co jsem čekala. Trochu se mi potvrdilo, že pro hodně lidí je sci-fi cokoliv, co tam má vesmírnou raketu.

Poslední byl Blackout, recenzní výtisk od Omegy. U něj se mi stalo, že jsem ho obdržela až den před původním termínem na napsání recenze, což jak jsem se později dozvěděla, je naprosto normální. Mě to trochu děsilo, protože přeci jen, za chvíli odjíždím, tak co kdyby přišel až po termínu. Bylo to trochu slabší, protože jsem šťoural - a některé věci mi tam prostě nesnesitelně vadily. Knihu si pak ode mě ještě pustil přítel, kterému se nelíbila už vůbec - a jak jsem se dozvěděla, některé věci, u kterých jsem si říkala, že mohou být reálné, jsou jen další nesmysly. Ale pokud se v tom nešťouráte a nekoukáte na dokumenty o kravách a nemáte jadernou maturitu, může se vám to líbit. Ono je to vážně dobře napsané, když už nic jiného. 

O dalších dvou knihách jsem taky napsala článek - psala jsem vůbec o něčem jiném? - konkrétně o Snu noci svatojánské a Sonetech. Trocha Shakespeara na léto a k tomu něco kratšího. Ale pěkného, milého a příjemného. 

Podařilo se mi splnit můj měsíční cíl o cizojazyčných knihách. V němčině jsem přečetla první díl Harryho Pottera a jsem na to náležitě hrdá - i když nejsem tak skvělá jako Vlasta, abych ho zvládla jako audioknihu. Jediné, co mi vadilo, byl trochu překlad. Já se vážně těšila na německé názvy, na to, jak asi přeložili jednotlivé koleje a vůbec. A hádejte co? Nepřeložili. Jen z Hermiony je Hermina. V srpnu se vrhnu na druhý díl a snad to tak půjde dál, až to přečtu celé. 

V angličtině jsem se pustila do Sophiiny volby, o které možná ještě něco napíšu. Je to totiž kniha, po které jsem sáhla už jednou, když jsem byla mladší. Kniha, která mě vůbec nebavila, a tak jsem ji odložila. Nedávno jsem dostala šílený nápad půjčit si ji v knihovně - v angličtině. Ale nelituji toho, protože jsem se do toho vážně začetla. A líbilo se mi to, i když je pravda, že jsem místy měla problém se sexem. A postavami. Prostě jedna z mnoha knih, které se mi líbily, ale absolutně nesnáším jejich postavy. Co se týče angličtiny, vidím to v srpnu na něco jednoduššího - alespoň jak předpovídá moje čtečka. Buď něco ze světa Doctora Who, ale spíše Vánoční koleda nebo Alenka od Carrolla. (Ano, ani jedno jsem ještě nikdy nečetla.)

Na závěr ještě jedna sbírka povídek - Kouř a zrcadla, kterou napsal můj oblíbený autor, Neil Gaiman. Povídky, ale i básně, které sice mají nějakého společného jmenovatele, ale jsou docela rozdílné. Pohádkové, hororové, realistické, úchylné... Gaiman mě vážně občas překvapuje tím, jak do toho dává sex - a neskrývá to za hloupými slovíčky, prostě k tomu přistupuje jako k něčemu běžnému. A taky že je schopen napsat povídku jen o pohlavních chorobách a o pár stránek vám skoro převyprávět pohádku. Možná i proto ho mám tak moc ráda. 

Se svým čtením za červenec jsem spokojená - i když jsem se občas rozčilovala, ve výsledku se jednalo převážně o dobré a pěkné knihy, které mi dělaly společnost. A co víc si knihomol může přát, že? :)

Co jste četli v červenci vy? A jedete někam na tábor/soustředění? Nebo jste už byli? 

8 komentářů:

  1. Četla jsi jako o závod :) Kosmonaut z Čech je všemi vychvalovaný, zajímá mě , co na něm vidí :) Chtěla bych ho vyzkoušet, ale bojím se, že půjde o něco úplně jiného než jsem si myslela :) A Blackout mi přišel také, zrovna se na něj chystám :) Hezké čtení i v srpnu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale nezávodím. :) Trochu mě v tom zklamal, čekala jsem něco jiného, ale špatné to nebylo. :) Tobě také!

      Vymazat
  2. Perfektní, rozmanitý měsíc! A tedy Sophiina volba v angličtině - klobouk dolů! Ať se srpen také vydaří :)

    OdpovědětVymazat
  3. To zní jako skvělý čtenářský měsíc! Sophiinu volbu jsem také nedávno začala číst, ale v češtině (teda v angličtině to musí být úplně šíleně těžké, jsi dobrá!), a zatím se mi to líbí.
    A hned si jdu přečíst tvůj článek o Kosmonautu z Čech. Ta knížka mě velice zaujala, aspoň podle obálky.
    Přeji hezký srpen. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ať se Sophiina volba líbí i dál. :)
      Tobě také!

      Vymazat
  4. Hele, já byla taky trošku zklamaná, že v HP nic moc nepřeložili, ale aspoň se člověk hodně chytá. :D

    Měj se na TCN fajn! :)

    OdpovědětVymazat